In de toekomst hoeven we niets meer op te zoeken op onze smartphone. Films, foto’s, websites: alles wordt gewoon op ons netvlies geprojecteerd door Google Glass, de slimme bril van Google. Dit futuristisch hoogstandje is goed op weg om de allereerste grote commerciële augmented reality-toepassing te worden.

Google Glass is nu al de meest spraakmakende technologische innovatie van het jaar. Als je de bril draagt, worden virtuele elementen toegevoegd aan de ‘echte’ wereld die je door je glazen ziet. Routebeschrijvingen, weersvoorspellingen, videoboodschappen … Alle digitale informatie verschijnt op een ingebouwd display die ter hoogte van je oog is geplaatst.
8570840931_e2983e895d_c
“OK, glass!”

Met je stem kan je eenvoudige commando’s als ‘Take a picture’, ‘Get directions to Antwerp’, ‘Make a video’ of ‘Find the closest sushi restaurant’ geven. Google Glass voert zonder mopperen je bevelen uit – als je in het Engels spreekt tenminste. Meteen verschijnt de info die je opvraagt op je netvlies, waardoor het lijkt alsof feit en fictie in elkaar overgaan.

Mogelijkheden onbeperkt
Bijna alles zal mogelijk zijn met Google Glass. Als je gaat citytrippen, krijg je bij elke bezienswaardigheid interessante info. Bij je bezoek aan de supermarkt vraag je via je bril het boodschappenlijstje op voor dat Indische recept. Wandel je door de winkelstraat? Dan vertelt Google Glass waar je de goedkoopste kledij vindt.

Dankzij de ‘hang-outs’ kan je je vrienden live laten meegenieten terwijl jij een concert bijwoont, een voetbalmatch speelt of op een fabelachtig strand zit met een cocktail. Bovendien zitten er nog veel meer spannende toepassingen en apps in de pijplijn.

Wachten tot 2014
Voorlopig hebben nog maar een duizendtal mensen een Google Glass in hun bezit, vooral tech-journalisten. Vanaf 2014 zal Google Glass beschikbaar zijn voor het grote publiek.