Wie bij het woord ‘games’ enkel denkt aan puberende jongens die achter een computerscherm in de huid kruipen van een rambofiguur, zit toch vast in een cliché. Gaming is nu voor iedereen, van jong tot oud, alleen of met vrienden en familie. Maar niet iedereen speelt hetzelfde, natuurlijk.

gamen-blogOoit klopte het beeld van de gamer als een tienerjongen misschien wel een beetje, toen computers en consoles enkel voor een kleine groep hobbyisten waren. Ondertussen is er veel veranderd: veel volwassenen spelen tegenwoordig games, niet het minst omdat die tieners van weleer ondertussen ouder zijn. Maar wist je bijvoorbeeld dat de gemiddelde leeftijd van gamers 37 jaar is, aldus een Amerikaanse studie? Spelen lijkt wel iets voor jongens en mannen, maar toch blijkt uit dezelfde studie dat 42 procent van de gamers vrouwen zijn. In Europa liggen de cijfers iets lager, maar ook bij ons wordt dezelfde trend opgetekend.

Er zijn verschillende redenen waarom gaming nu echt doorbreekt bij de massa. Toptitels zijn professionele producties geworden waar honderden mensen aan werken, van professionele scriptschrijvers en stemacteurs tot grafici en programmeurs. Om je maar een idee te geven: het spel Call of Duty: World at War 2 uit 2009 kostte twee jaar en 200 miljoen dollar om te maken. Veel geld? Ja, maar uitgever Activision heeft er zijn broek niet aan gescheurd. Op de eerste dag bracht het spel 360 miljoen dollar op, na een week was het acht miljoen keer verkocht, en na twee maanden had Activision al een miljard dollar geïncasseerd. Dat zijn het soort cijfers waar Hollywood stikjaloers op is.

WII U 1Technologie in evolutie
Dit alles is enkel mogelijk omdat de technologie zo snel geëvolueerd is. Een hedendaags spel is nauwelijks te vergelijken met de eerste videospellen. Een game als Space Invaders draaide op computerhardware die qua kracht moeiteloos door de chips in jouw microgolfoven geklopt wordt. Ook het visuele aspect kende een enorme evolutie: de eerste videospelletjes zagen er heel primitief en weinig kleurrijk uit, terwijl de nieuwste games nauwelijks van films te onderscheiden zijn. Even belangrijk is dat games tegenwoordig overal zijn. Je hoeft niet per se een spelconsole of zware pc te kopen om te gamen, want zelfs op een gsm of binnen de browser is al veel mogelijk. Facebook en Netlog hebben ook veel mensen in contact gebracht met spelletjes.

Games en kinderen
Veel ouders zijn ongerust als hun (jonge) kinderen willen gamen. Er zijn veel schrikverhalen over de impact van spelletjes op het gedrag, maar een duidelijk verband tussen games en geweld blijkt niet uit studies. Het is wel duidelijk dat sommige games door hun onderwerp en dingen die ze tonen, niet geschikt zijn voor jeugdige gamers. Net zoals je bijvoorbeeld een kind niet naar een horrorfilm laat kijken waar het bloed van het scherm spat, laat je een horrorgame best tot in de schuif liggen tot hij of zij ouder is. Om ouders te helpen, dragen alle games in de winkel een PEGI-etiket met een leeftijdsaanduiding. Achteraan wordt vaak, via iconen, uitgelegd wat er specifiek in het spel voorkomt, zoals veel geweld of gevloek. Meer informatie en een handige zoekmachine voor games vind je in het Nederlands op www.pegi.info/nl/.

Nog een tip: de meeste spelconsoles kun je instellen zodat ze games met een hogere leeftijdsgrens niet afspelen. Het is ook geen slecht idee om bij heel jonge kinderen tijdens het gamen aanwezig te blijven.