Uit onderzoek is het meermaals gebleken: wanneer je loopt met muziek, ga je een straffere prestatie neerzetten en voel je je bovendien minder uitgeput. Is moeder goed op weg, maar kan ze een extra steuntje in de rug gebruiken? Doe dan een muzikaal sportaccessoire cadeau of nog beter: loop met haar mee. Ready? 3… 2… 1… Go!

 

iPOD 5de generatie - muziek boost je prestatiesDe komst van de mp3-speler maakte lopen met muziek populairder dan ooit tevoren. Dankzij handige menufuncties en een uiterst compact formaat, is deze nieuwe generatie draagbare muziekspelers een pak gebruiksvriendelijker dan lopen met een walkman, discman of sterker nog, met een boombox op je schouder.
Bovendien blijkt uit studies dat de melodietjes in je oren ook voor een knappere sportprestatie kunnen zorgen. Door de aandacht af te leiden van de inspanning die je moet leveren, en de daarbij horende vermoeidheid en pijn, ga je simpelweg beter presteren. Testpersonen konden in dezelfde tijdspanne een langere afstand van het loopparcours afleggen wanneer ze naar muziek luisterden dan wanneer ze de muzikale begeleiding achterwege lieten. Ook hun hartslag lag hoger tijdens de muzikale looptest, wat erop wijst dat ze gemakkelijker het onderste uit de kan konden halen. Muziek zorgt er bovendien voor dat er in de hersenen endorfine vrijkomt, een stof die een pijnstillende werking heeft. Klinkt als muziek in de oren, niet?

 

Feel good music
Onderzoek toont ook aan dat wanneer we naar muziek luisteren die we leuk vinden, we zaken met meer schwung aanpakken. Wie sport op muziek voelt zich na die inspanning zelfs minder uitgeput dan wie sport zonder muziek. Het belangrijkste is natuurlijk dat je loopt op muziek die je graag hoort, om een aangenaam gevoel te creëren. Zo zullen sommigen het langer volhouden met eerder meditatieve muziek, terwijl anderen zich volledig kunnen geven op een reeks stevige rocknummers. Muziek leidt ons dus niet alleen af van de vermoeidheid en pijn, muziek die we heel graag horen, werkt daarbovenop nog eens extra stimulerend. Vrolijke deuntjes waar je je goed bij voelt, opzwepende nummers die je grenzen doen verleggen of stevige beats die je helpen om je tempo te behouden: stel zelf je afspeellijst samen en maak zo van je mp3-speler de perfecte sportkameraad.

 

joggen-kleinKeerzijde van de medaille
Toch speelt zo’n muziekspeler niet altijd in je voordeel. Het is erg belangrijk dat je luistert naar de signalen die je lichaam je stuurt, zeker bij langdurige en intensieve inspanningen. Je ademhaling onder controle houden is een absolute must. Wie bij de hits van Adele spontaan uit volle borst begint mee te kwelen, kan tijdens het lopen al eens in de problemen geraken.

Jennifer Goebel, een Amerikaanse marathonloopster, ondervond dan weer een ander nadeel van de mp3-speler. In 2009 behaalde ze de eerste plaats in de Lakefront Marathon in Milwaukee, maar werd gediskwalificeerd omdat ze tijdens de loopwedstrijd werd gespot met een iPod. Da’s pech hebben, want in het reglement stond dat het gebruik van elektronische apparaten niet was toegestaan. Reden hiervoor is omdat de deelnemers veiligheidsaanwijzingen zo niet zouden horen én omdat ze bevoordeeld zouden zijn tegenover de rest.

 

Goed begonnen is half gewonnen
Staat je conditie op een beschamend laag pitje en huiver je al bij de gedachte dat je zo’n marathon zou moeten lopen? Begin dan klein en bouw langzaam op. Als je de lat meteen veel te hoog legt, is de kans groter dat je zult afhaken. Je kunt bijvoorbeeld op vaste dagen gaan joggen, zodat het een gewoonte wordt. Ook loopschema’s waarbij je geleidelijk je conditie opbouwt, kunnen een enorme hulp zijn.