Wanneer je een foto of bericht verspreidt via één van je sociale media kanalen, dan hoop je dat dit door zoveel mogelijk mensen wordt opgepikt, geliked en gedeeld … of misschien zelfs viraal gaat. Zo ook dus voor je Instagram-foto’s. Maar wat is nu de sleutel tot het succes van dergelijke post en vooral … wanneer plaats je deze? We gingen het voor jullie na.

shutterstock_253297792 (Instagram)

Instagram is voornamelijk toegankelijk via mobiele toestellen (smartphones, tablets, …). Gebruikers kunnen het dus op elk moment van de dag raadplegen wat het moeilijk maakt om na te gaan wanneer je best je foto plaatst. Er zijn alvast 2 zaken waarmee je rekening moet houden:

  1. De demografie van je doelgroep: volwassen mensen, met een voltijdse job, checken hun Instagram account op verschillende momenten dan bijvoorbeeld studerende adolescenten.
  2. Verschillende tijdzones: indien je doelgroep verspreid is over de hele wereld kan de impact van je post, op een bepaald tijdstip, enorm verschillen van de resultaten bij een lokalere / specifiekere (niche) doelgroep.

Belangrijke tijdsloten
Niet zo eenvoudig dus om te bepalen wanneer je je Instagram-foto moet plaatsen. Er zijn echter wel een aantal belangrijke tijdsloten die je kan gebruiken en wel om volgende redenen:

  1. ’s Morgens (7u-9u): nog maar net wakker en mensen checken meteen hun account. Je weet immers maar nooit dat je, overnacht, iets hebt gemist.
  2. ’s Middags (12u-14u): tijdens de lunchpauze heeft de overgrote meerderheid van de bevolking wel even tijd om hun sociale media te overlopen.
  3. ’s Avonds (17u-19u): na de werk- of schooldag, wanneer mensen kunnen relaxen en net voor het avondeten, wordt de tablet of smartphone ook vaker bovengehaald.
  4. ’s Nachts (22u-24u): vlak voor het slapengaan en net na het bekijken van een film of je favoriete serie, durf je nog wel eens de laatste berichten en posts te raadplegen.

Donderdag en zondag
Bij het overlopen van je Instagram of Twitter account ben je ongetwijfeld al gestoten op de hashtag #ThrowbackThursday. Een populaire hashtag waarbij mensen een, voor hen, memorabele gebeurtenis uit het verleden posten. Een trend die wordt opgepikt en waarbij de gebeurtenis door anderen wordt gedeeld. Het aantal geposte foto’s op Instagram blijkt hierdoor, op een donderdag, het hoogst te liggen. De effectieve interactie, onder de vorm van ‘comments’ en ‘likes’, is dan weer het hoogst op een zondag. Dan nemen de meeste mensen even de tijd om te reageren op je posts. Deze twee dagen, in combinatie met de tijdsloten, zouden je dus de beste resultaten kunnen opleveren.